-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43089 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

تفسير فراز 3 تا 7 خطبه 86 كه در آن امام علي دربارة علم خدا به پنهان و باطن مردم ايراد فرموده، چيست؟
[خداوند سبجان به پنهانيهاي درون مردم دانا و بر آنچه كه در باطنهاي مردم ميگذرد آگاه است. احاطة (مطلق) بر هر چيزي و غلبة (مطلق) بر هر موجود و قوّت و سلطة (مطلقه) بر همة اشياء از آن او است].
مفاهيم ظاهر و باطن، و پرده و روي پرده و پشت پرده، بالا و زير، داخل و خارج، پس و پيش و ديروز و امروز و فردا، همة اين گونه مفاهيم بازگو كنندة موضع گيريهاي انسان در برابر انواعي از سطوح هستي بوده، بعضي از آنها مانند ظاهر و روي پرده و بالا و خارج و امروز قابل مشاهده و ارتباط مستقيم و يا غير مستقيم ميباشند و بعضي ديگر قابل مشاهده نيستند، اين امور براي ذات اقدس بهيچ وجه مطرح نيستند، چنانكه علم حضوري آدمي بر من خويشتن بالاتر از مفاهيم فوق ميباشد.
بنابراين، براي خداوند متعال صورت و معني و ظاهر و باطن و روي پرده و پشت پرده و درون و بيرون مطرح نيست، يعني اصلاً مرز مشخّص كنندهاي كه آن امور را از يكديگر جدا كند براي خدا وجود ندارد، زيرا خداوند بر همة سطوح اشياء احاطه و غلبه داشته و از يك موضع معيّن در آنها نمينگرد. آيات شريفة قرآني در موضوع مورد بحث فراوان است.
براي درك غلبة خداوندي بر همة اشياء توجّه بر دو حقيقت لازم است كه موجب روشن شدن معناي غلبة مطلق خداوندي بر همة اشياء ميباشد.
حقيقت يكم ـ دريافت عظمت خداوندي و كمال مطلق و وجوب وجود آن ذات اقدس است.
حقيقت دوم ـ تسليم محض موجودات عالم هستي از هر مقولهاي كه بوده باشند در برابر آن ذات اقدس است. اين نكته را بايد مورد دقّت قرار بدهيم كه دريافت و تصديق حقيقت يكم اگر در حدّ كامل بوده باشد، ضرورت تسليم همة موجودات عالم هستي نيز ثابت ميشود. براي توضيح معناي غلبة خداوندي روايتي از عليّبنموسيالرّضا عليهالسّلام وارد شده است كه آن را مطرح ميكنيم.
«و امّا اينكه خداوند پيروز مطلق است، بآن معني نيست كه بوسيلة تلاش و علاج و چارهجوئي (يا حيلهگري) و مدارا و مكرپردازي بر موجودات غلبه كند، چنانكه مردم در غلبه و پيروزي بر يكديگر بآن امور تمسّك مينمايند. و كسي از آنان كه روزي مغلوب بود، غالب ميگردد و كسي كه غالب بود مغلوب ميشود. ولي معناي قهر و غلبة خداوندي اينست كه همة آنچه كه مخلوق او هستند، لباس ذلّت و تسليم بر آفرينندة خود پوشيدهاند و با امتناعي اندك از آنچه خدا اراده كرده است، موجودات عالم هستي هرگز از فرمان كُنْ فَيَكُونُ يك چشم بهم زدن نميتوانند سرپيچي كنند. ولي كسي از ما انسانها كه به ديگري غالب ميشود بر آن مبنا كه گفتم و توصيف نمودم، ميباشد.»

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 13
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.